Met het Adwords hulpprogramma voor zoekwoorden is het mogelijk om uit te vinden hoe vaak wordt gezocht op zoekwoorden of woordgroepen en wat de concurrentie is van een zoekterm. Dit is handig voor zoekmachineoptimalisatie (SEO) en adverteren.
Adwords en adverteren
Het Adwords hulpprogramma voor zoekwoorden kent verschillende functies. Zo kan men “alleen ideeën weergeven die nauw verband houden met mijn zoektermen” en locaties en talen selecteren.
De site "Keyword Ideas" geeft onder meer de wereldwijde maandelijkse zoekopdrachten en de lokale maandelijkse zoekopdrachten en toont de concurrentie voor een zoekwoord.
Het is mogelijk om te zoeken op woord of woordgroep en op website. Het programma is uitermate geschikt om te bepalen hoe men op het internet kan adverteren.
Google Trends
Een ander handig hulpmiddel van Google is de site Google Trends. Dit is een dienst van Google die via grafieken inzicht geeft wanneer en hoe vaak op een zoekwoord is gezocht met Google.
Hier kan men ook een vergelijking tussen steden, landen en talen in zoekgedrag vinden, wat een uitstekend hulpmiddel is bij zoekmachineoptimalisatie.